B&KPressreleaser - World Class investerar i totalservice inom friskvård i Rumänien

World Class investerar i totalservice inom friskvård i Rumänien

Sidan skapad 2003-09-16
Uppdaterad 2003-11-05

2003-09-16: World Class investerar...

Svenska World Class International börjar i november bygga en anläggning som ska ge totalservice inom frisk-, hälso- och sjukvård i Rumäniens huvudstad Bukarest. World Class Multisport och World Class Venice Beach kommer att tillgodose såväl individers som företags hela behov inom dessa områden.

World Class International har skrivit kontrakt med rumänska turistministeriet och turkiska Mimell Construction Ltd. om att bygga två anläggningar för totalservice inom frisk-, hälso- och sjukvård i Rumäniens huvudstad Bukarest. Anläggningarna kommer att vara en del av 1,5 miljarder projektet Radio City Palace i centrala Bukarest där World Class investering motsvarar närmare 100 miljoner svenska kronor.

World Class Multisport och World Class Venice Beach är ett världsunikt projekt framtaget av friskvårdskedjan World Class grundare och CEO Ulf Bengtsson. Den 4100 m2 stora byggnaden kommer att erbjuda en aldrig tidigare skådad kombination av frisk-, hälso- och sjukvård. Multisport-delen innehåller ett gymområde på 1000 m2, två stora studior för gruppträning, swimmingpool, restauranger, spa-avdelning samt butiker. Ett saltvattensakvarium byggs genom hela mezzaninområdet och ett vattenfall kommer att dominera entré och receptionsdelen. Det svenskägda företaget Medicover är tänkta som World Class kontraktspartner för sjukvårdsdelen av projektet. Hela World Class Multisportbyggnaden genomsyras av det holistiska tänkandet i det världsunika konceptet.

- Anläggningen är en totalupplevelse för familjer och för företag som söker en leverantör för hela sitt personalbehov, säger Ulf Bengtsson.

Redan innan byggstart, vilken beräknas till november månad, står andra huvudstäder i kö för att erbjuda World Class liknande utvecklingsmöjligheter. World Class International har redan långtgående förhandlingar i såväl Österrike och Turkiet som i Mellanöstern.

World Class Venice Beach byggs i samband med Multisportbyggnaden och är en 8000 m2 kopia av den berömda Venice Beach i Kalifornien, där Ulf Bengtsson också var bosatt i åtta år. Aktivitetsparken World Class Venice Beach kommer att innehålla flera pooler, däribland vågpool för surfing, bad och lek, olympisk pool, barnpooler, beachvolleybana, street basketplan som på vintern blir en isbana, skateboarding rink, muscle gym sidewalk coffeeshops etc. En hel artificiell beach byggs, tillika ett konstgjort berg med inbyggt vattenfall samt en stor scen för artistframträdanden. Löparbanor kommer att omgärda hela Venice Beach-parken.

Konceptet som anläggningarna bygger på utvecklades av Ulf Bengtsson redan under tidigt 1990-tal på World Class Internationals anläggning i Kista. World Class grundlade då samarbetet med Wasa Försäkringar för konceptet Hälsa Sverige vars uppgift var att kombinera sjukvård, friskvård och rehabilitering. Den svenska marknaden var dock inte redo vid det tillfället varvid World Class riktade blickarna utanför Sverige istället. Nu satsar World Class och Ulf Bengtsson sin fulla kapacitet på att genomdriva konceptet fullt ut i Rumäniens huvudstad.

- Det ska bli ett nöje att ge Rumänien världens mest avancerade tjänstekoncept inom hälsa och rekreation, säger Ulf Bengtsson.

Det svenska företaget World Class finns redan representerat i Bukarest med sin 2000 m2 stora Health Academy-anläggning i Marriott Grand-komplexet. World Class har sedan starten år 2000 satt standarden för friskvård i Rumänien. Flera olympiska atleter arbetar tillsammans med World Class i Rumänien och den befintliga anläggningen har över 1200 medlemmar.

För mer information, v.v. kontakta:

Pelle Johansson
VD, World Class Sverige
Tel. 0706-63 00 61

WORLD CLASS

World Class har 26 anläggningar runt om i världen med totalt runt 900 anställda och 50 000 aktiva medlemmar. World Class finns representerat i Belgien, Holland, Island, Jordanien, Malta, Polen, Rumänien, Sverige, Tjeckien och Ungern.

I Sverige finns träningsanläggningar i Alvik, Gävle, Göteborg, Hägersten, Jakobsberg, Kista, Norrköping, Liljeholmen, Linköping, Slussen, Solna, Sundbyberg, Södertälje och Vällingby,

För mer information:
Sverige: www.worldclass.se