B&KPressreleaser - Sveriges mest kända arkitekter tävlar om Planet Fitness första wellnessanläggning i Sverige

Sveriges mest kända arkitekter tävlar om
Planet Fitness första wellnessanläggning i Sverige

Sidan skapad 2004-03-23
Uppdaterad 2004-03-23

2004-02-09: Sveriges mest kända arkitekter tävlar om...

Gert Wingård och Thomas Sandell tävlar om vem som skall få designa Planet Fitness första anläggning i Stockholm. Det är ett sk. parallellt uppdrag där även arkitektkontoren Scheiwiller-Svensson och Thorbjörnsson-Edgren deltar.

Den som utses att delta i den slutliga utformningen av Planet Fitness skall klara mer än denna första anläggning.

- Vi tittar redan på fler lokaler i Stockholmsområdet. Dessutom kommer vi att expandera i flera länder, säger Irina Kragh-Thimgren, Planet Fitness. Därför behöver vi en arkitekt som har förmågan att se längre och större än just den aktuella lokalen.

Planet Fitness har tecknat avtal om sin första tränings och spa-anläggning i Sverige. Den ligger på Sveavägen 165 i det s.k. Norrtullspalatset, Stockholm. Kombinationen av både träning och spa-behandlingar väljer Planet Fitness att kalla wellness och bygger mycket på klubbkänsla och delaktighet, ett koncept som slagit stort bl.a i Ryssland och USA.

Arkitekterna som deltar är noga utvalda och ett flertal har presenterat sig innan valet föll på att bjuda in de fyra till uppdraget där arkitekterna lämnar in var sitt förslag, parallellt.

Wingårdh och Sandell-Sandberg är de mest namnkunniga och har ett flertal omtalade projekt bakom sig.

• Sandell-Sandberg har bl.a. ritat OMHEX nya kontor i Värtahamnen, De har även designat mötesplatserna under Sveriges EU- ordförandeskap och gatumiljöer i Japan.
  • Wingårdhs har bl.a. ritat Arlandas nya flygledartorn, svenska ambassaden i Washington och Berlin samt Universeum i Göteborg och konceptet för Volvo personvagnars alla återförsäljarlokaler globalt.

Utmanarna heter.

• Thorbjörnsson+Edgren och är de fd. Wingårdh-arkitekterna som vann 2003 års debutpris för inredningen av JC:s huvudkontor och genom Swedesign Connection vunnit första pris i stadsbyggnadstävling i Weihai, Kina.
  • Scheiwiller-Svensson är stockholmsarkitekterna som förutom att ha gjort uppdrag för SATS och Friskis& Svettis även gjort sig kända för inredningen av "Hotellet" på Linnégatan Stockholm, restaurangen Uppenbar i Uppsala samt Kista Food-court.

Beslut om vem som kommer att få uppdraget kommer under februari.

Bakom Planet Fitness satsning i Sverige ligger Planet Fitness och 24hourFitness.

För mer information; kontakta
Ulf Kruse, Effektiva Media,
0702-80 55 08 eller 08-459 83 65.

Om Planet Fitness

Första klubbarna öppnade i Moskva 1998. Idag finns totalt 16 klubbar i Moskva, S:t Petersburg och Kiev (Ukraina) samt i Vitryssland. Totalt 30 000 medlemmar. Ca 1 800 medarbetare. www.fitness.ru

Om 24 Hour Fitness Worldwide

Världens största privatägda fitnesskedja. Första klubben öppnade 1983. Idag finns fler än 435 anläggningar i totalt 11 länder i USA, Europa och Asien. Cirka 3 miljoner medlemmar. www.24hourfitness.com