B&KPressreleaser - Friskvården organiserar sig

Uppdaterad 2003-04-07

Frisk: Friskvårdsföretagens Branschorganisation

2003-04-01: Friskvården organiserar sig

Friskvårdsföretagens Branschorganisation, med förkortningen Frisk, heter den nya branschorganisation som den 1 april bildades för landets friskvårdsföretag.

Friskvården är en ung bransch med bara cirka 20 år på nacken. Den har växt rejält och består idag av omkring 600 företag med cirka 10 000 anställda. Under flera år har alltfler röster höjts om behovet av att skapa en organisation för att tillvarata branschens intressen och på ett seriöst sätt föra dess talan i samhällsdebatten.

En av initiativtagarna, Ola Helt på Atlantis Spa AB i Jönköping, valdes till ordförande i Frisk. Han berättar att det finns många viktiga uppgifter att ta itu med, men lyfter fram några heta frågor:

- Frisk ska verka för konkurrens på lika villkor och verka för att företagen ska vara goda arbetsgivare. Vi behöver också arbeta med branschens image och mognad.

Ola Helt framhåller att Frisk är en fristående organisation. Samtidigt ser man tjänsteföretagarorganisationen Almega som en naturlig samarbetspartner, eftersom arbetsgivarfrågor och näringspolitik är de mest angelägna områdena.

Ola Helt leder en interimsstyrelse som sitter fram till den första ordinarie stämman som ska hållas den 27 maj.

Direkt efter det konstituerande mötet i Almegahuset i Stockholm hölls ett informationsmöte där ett 150-tal friskvårdsföretagare var representerade.

Ola Helt, Ordförande Friskvårdsföretagens Branschorganisation
Tel: 036-34 25 88 eller 0704-45 25 50