B&KPressreleaser - Aktörer i Friskvårdsbranschen planerar att organisera sig!

Aktörer i Friskvårdsbranschen planerar att organisera sig!

Sidan skapad 2002-12-18
Uppdaterad 2002-12-18

Branschförening för gym/klubbägare

Torsdagen den 12 december arrangerades en träff som kan leda till bildandet av en branschförening för friskvårdsanläggningar, hälsoklubbar och gym. Behovet av att organisera sig som bransch är något som diskuterats under några år, tills nu har det mest handlat om enskilda personer som gjort tappra försök. Förhoppningsvis är förutsättningar nu mera rätt och att företagarna i branschen känner sig mogna och har engagemang till att fullfölja dessa planer.

Bild från första träffen i Jönköping angående Branschråd.

Deltagare på mötet på Atlantis SPA i Jönköping från vänster till höger: Ulf Lindberg, Almega, Anders Lilliestam, Kinna, Ola Helt, Jönköping, Staffan Falkengren, Helsingborg, Thommy Henningsson, Båstad, Torgny Sörman, Jönköping, Mikael Forssell, Åby, Tomas Fällman, e2, Ola Ross, Tenton, Örjan Lenard, Almega, Helena Arnold, Täby och Jonas Möller, World Class.

Till mötet hade inbjudan gått till representanter från olika grupperingar eller kedjor samt enskilda gym/klubbägare. Den enda större aktören som ej kunde infinna sig vid detta tillfälla var S.A.T.S, dessa är dock med i båten framledes. Till gruppens hjälp att styra detta projekt används Almega, en arbetsgivarorganisation som har bred erfarenhet att hjälpa branscher att organisera sig. Totalt räknar man med att det finns 600 kommersiella klubbar/gym varav 140 st tillhör kedjor som World Class, S.A.T.S, e2 eller nätverksgrupper som CMS Club Group och Fitness Support. Totalt arbetar cirka 10 000 medarbetare i olika tjänster på gymmen.

Aktörerna får i det dagliga arbetet och än mer i framtiden möta olika krav från medlemmar, myndigheter, företag, organisationer och från sina medarbetare. Komplexiteten i att driva en modern träningsanläggning gör det ibland svårt för företagaren att hantera alla problemställningar professionellt, en intresseorganisation kan därför vara ett stort stöd.

Under mötet framkom prioriterade områden som branschföreningen kan hjälpa till med, t ex språkrör mot media, politikerkontakt, imagebilden, hantering av illojal konkurrens, arbetsgivarrollen mm. En arbetsgrupp skall tillsammans med Almega arbeta fram vilka kriterier som skall gälla för anslutning till branschföreningen osv. Nästa möte är planerat till mitten av januari och man siktar på att en branschförening skall vara verklighet under våren 2003.

Vill du komma i kontakt med gruppen? Maila till; eller .