B&K - Insändare - Friskis & Svettis i Kalmar

Webbsidan skapad 2001-10-02
Senast uppdaterad 2001-10-02

Maila
eller använd formuläret nedan:

Athletic Fitness i Strömstad, 15 juli:

Det kom ett brev från Pelle Ström, Kalmar Fitness Center:

"Hej Ove o Co! Kanske ni är intresserade av vad som debatteras i Kalmar just nu angående det indirekt kommunala intrånget i friskvårdsbranschen. Jag vet att liknande fall finns i andra delar i landet och kanske kan vi tillsammans påverka denna utbredande konkurrens på olika villkor! Friskis o Svettis får gärna starta friskvårdsanläggningar under samma villkor som oss - dvs utan bidrag och subventioneringar!

Vi har tidigare kritiserat Nautilus sätt att knyta upp kommunen í simhallar med "%avtal", avtal där kostnaden är baserad på % på Nautilus intäkter. Har man 0 i intäkt får man 0 i hyra, smart av Nautilus då man inte kan gå i förlust. Dock vägrar både kommunen och Nautilus att offentliggöra allt i dessa avtal då det enligt dem blottar själva affärsidén. Ehhh?

Vi har just nu en debatt, angående kommunens satsning för Friskis o Svettis, på insändarsidan i den största lokala tidningen här och bollen ligger just nu hos kommunen då de fortfarande inte svarat på de följande frågorna om hur skattebetalarnas pengar används."

Följande text skickades som insändare i Barometern i Kalmar...

Friskt för medlemmarna, Svettigt för företagarna och ett Äventyr för kommunen

Sune Johansson som är kamrer på kommunens fastighetskontor menar, enligt Barometern onsdagen den 5/9, att Friskis o Svettis hyra är beräknad på de omkostnader som Kifab (kommunala bostadsbolaget) haft för att bygga om föreningens lokaler i fd Candelia. Jag har hört rykten om att kostnaderna för denna ombyggnad ligger på cirka 9 miljoner och han säjer själv enligt Barometern att det fanns utrymme på 9 miljoner för detta i den Kommunala budgeten. Således verkar ryktet inte helt fel. För denna investering så betalar Friskis o Svettis en månadskostnad till Kifab, vilken fått benämningen hyra i onsdagens tidning.

Har Friskis o Svettis fri hyra eller har kommunen skänkt 9 miljoner av skattebetalarnas pengar

Månadskostnaden som ligger på 110 850 kr/månad är ganska exakt vad ett lån på 9 miljoner skulle kosta (ränta + amortering på 10-12 år)och det stämmer också ganska bra överens med vad en normalhyra på en sådan lokal skulle ligga på. Jag önskar som skattebetalare få veta av Sune Johansson om summan på 110 850 kr är en avbetalning på lånet kombinerat med fri hyra eller är det 110 850 kr i hyra för lokalen samtidigt som Friskis o Svettis fått 9 miljoner av skattebetalarnas pengar att leka med? Samtidig får även Friskis o Svettis ytterligare ett bidrag på 90 300 kr/år.

Är inte fri hyra som skulle kostat ett företag 1,3 miljoner/år ett bidrag?

Maria Nelson från Friskis och Svettis säger enligt samma artikel att de inte får några andra bidrag än 90 300 kr. Hon säger också att de kommer att göra ett minusresultat på 300 000 kr första året. Om de skulle konkurrera med det privata näringslivet och betala en marknadsmässig hyra så skulle de göra ett minusresultat på 1,6 miljoner det första året och gått i konkurs. Men detta behöver de inte nu när skattebetalarna ställer upp.

Ska bidragen gå till vuxna eller till barn och ungdomar?

Sune Johansson nämnde i Barometern om att det fanns utrymme för 9 miljoner av skattebetalarnas pengar i budgeten. Själv undrar jag om det endast fanns utrymme för Friskis o Svettis för dessa 9 miljoner? Fanns det inte utrymme för några miljoner till barn och ungdomsverksamhet? Är inte tanken att de olika bidragen finns för att alla barn och ungdomar ska ha möjlighet till samma fritidsaktiviteter oavsett föräldrarnas tjocklek på plånboken. Är det meningen att privata företag ska betala skatt som bl a går till konkurrenter i form av bidrag.

Vem har tagit besluten och vad säjer oppositionen?

Det skulle vara intressant att veta vad Jan-Olof Wernersson (m), Anders Andersson (c) och de andra i oppositionen anser om detta bidragsstödda skrytbygge! De ansåg att ekonomin allmänt sett skötts både slösaktigt och okunnigt av de styrande i kommunen. Friskis o Svettis fungerar precis som Äventyrsbadet vilka dumpar sina priser trots att de går med flera miljoner back varje år.

Det finns även många andra branscher i samhället som får konkurrens på icke lika villkor av kommunen. Skattebetalarna täcker igen hålen och konkurrerar ut näringslivet. Detta leder med tiden till mindre skatteintäkter för kommunen och ytterligare bidrag till företagare som blivit arbetslösa då de inte klarat konkurrensen eller inte orkar kämpa längre. Det hela blir en ond cirkel som urholkar ekonomin. Det skulle vara intressant att få veta hur de styrande tänker eller om de tänker över huvud taget!

Konkurrens på lika villkor gynnar branschen

För träningsbranschen som helhet så blir den procentuella andelen träningsmedvetna människor fler, desto fler träningsanläggningar det finns, men om det inte sker på lika villkor så kommer inte alla att klara av konkurrensen med de prisdumpande och skattesponsrade anläggningarna. Jag ser idag endast en (1) konkurrent och den är inte inom branschen, utan mot branschen och det är kommunen. Att Friskis o Svettis och Äventyrsbadet finns är endast positivt då de står för friskvård och hälsa vilket gynnar helheten.

Men när kommunen går in och håller dessa i handen så ersätts sundheten med med något sjukt. Jag som ägare till en friskvårdsanläggning kan inte se andra inom branschen som konkurrenter då vi alla jobbar för att människor ska må bra. Men då kommunen styr så att någon eller några företagare som kämpar och sliter från morgon till kväll för att få ekonomin att gå runt till slut inte orkar längre då är det inte friskvård längre.