B&K - Tidningen - 1997 - Nummer 5 - Gold's Gym

Uppdaterad 2002-08-13

Text: Ove Rytter & Eva Lundquist

Gold's Gym

"Serious fitness for everybody. It is our mission to enhance the quality of life in the communities we serve through our fitness philosophy, facilities, programs and products, and to instill in the lives of people everywhere the value of health and fitness."

Paul Grymkowski leder licensieringsprogrammet över hela världen. Idag har man över 500 gym!

Trion som driver framgångsrika Gold 's Gym: Tim Kimber, Peter Grymkowski och Ed Connors. Här på framsidan av IHRSA:s tidning CBI. "På Gold 's är alla välkomna: både motionärer och elitbodybuilders. Alla har vi något att lära av varandra", menar de.

Från B&K Sports Magazine 5/1997:

Gold's: Nu över 500 gym - och ska in på börsen!

De flesta har hört talas om Gold's Gym. På det första av dem, i Venice, Kalifornien, tränade dåtidens stora stjärnor. Efterhand har kedjan växt sig allt större. Idag har man sprängt 500-gym-vallen och ska in på börsen!

Paul Grymkowski heter mannen som arbetar hårdast med ett oerhört lyckat projekt: att licensiera ut Gold's namn i hela världen. Man har numera etablerat sig i Ryssland, Indonesien, Israel, Bahamas och Portugal. Bara för att nämna några platser. I USA är kedjan jättelik. I t ex staten New York och Kalifornien har man nästan 100 gym! Men i varken Sverige. Norge eller Danmark finns det inte - än sa länge - ett riktigt Gold's. I Finland finns det däremot ett och det ligger i Helsingfors. Från att ha varit typiska hard-coregym, ställs det idag istället höga krav på att anläggningen ska vara toppmodern.

Historien börjar året 1965 på två vitt skilda platser. Dels i en arbetarstad i närheten av New York, långt ifrån flärd och glamour, dels i Venice, Los Angeles. Inte langt ifrån Hollywood. Arbetarstaden heter Rochester och det var där Peter och Paul Grymkowski föddes. Ungefär samtidigt öppnade Joe Gold det första Gold's Gym i Venice. Peter Grymkowski började med bodybuilding redan som 13-åring. Vid 18 års ålder slog hans första dröm in, då han tillsammans med några kompisar öppnade ett gym i hemstaden Rochester. Där fortsatte Peter troget köra sina set och reps, medan Joe Gold under en tioårsperiod (1965-75) lyckats transformera sitt lilla basic-gym till en ansedd rörelse. Det som gjorde att bodybuildingens Mecca blev ett faktum var Joes passion för styrketräning och hans intressanta kunder (bland andra Lou Ferrigno och Arnold Schwarzenegger) som lockade allt fler tränande. Till sin fördel hade Joe Gold även hela magin kring "The Muscle Beach".

Allt medan Peter fortsatte att slita på gymmet. Vilket slutligen resulterade i form av mästartiteln Mr America och senare Mr World 1979. Som proffs syntes han på gästuppvisningar, tävlingar och seminarier. Då kom stunden som skulle komma att påverka historien - Peter blev erbjuden att köpa Gold's. Han fann två investerare och lyckades även hitta en ny lokal på Hampton Drive i Venice. Peters uppfinningsrikedom och idéer i kombination med ett bra grundkoncept blev snabbt en succé!

1980 konsulterade Peter sin bror, Paul, om hur han skulle göra för att företaget skulle växa. "Think big", blev broderns svar. Paul resonerade ungefär som sa: Om inte Mohammed kan komma till berget får det bli tvärtom. Gold's åt folket!"

Så startade licensieringen av andra Gold's-gym. Idag, tolv år senare finns 457 licensierade gym i USA och 46 stycken i övriga världen. Totalt 503 stycken! Varav ett av de nyaste ligger i Moskva. Peter och Paul räknar med att ytterligare ett hundratal nya klubbar kommer att öppna under -97. Nu låter det kanske som om gymmen poppar upp som svampar ur jorden, att stället får en Gold 's-skylt och sedan är det klart. Men man är mycket angelägen om detaljer och standard och bedriver ständiga inspektioner. Man besöker 30-35 gym i månaden och under ett års tid kuggas vanligtvis runt ett 40-tal gym som inte håller måttet.

Gold's är inte bara ett gym, varumärket står även för kläder, sportväskor, ryggsäckar, gymutrustning, träningsvideos med mera. Allt kring den kända "loggan" är omgivet av viss mystik och mytbildning. Den, och förresten hela företaget, känns rejält på något sätt. Ett bevis på dess inflytande i branschen är att gymmet i Venice har blivit en testplats för nya träningsmaskiner. Där kan du hitta det allra senaste och modernaste i utrustningsväg, eftersom tillverkarna vet att om deras grejor håller på Gold's i Venice, då funkar de överallt.

Sanningen är den att detta gym i Meccat inte behövt betala för en enda maskin de senaste tio åren!

Det är inte för inte som Gold's har blivit världens mest kända "club". Från att ha varit ett litet icke imponerande gym i Venice är företaget idag internationellt, sofistikerat och framgångsrikt. Medlemsantalet närmar sig med rasande fart 2-miljonersgränsen. Rich Minzer. som ansvarar för säljprogrammet, säger att konceptet bakom framgången egentligen inte är speciellt mystisk. I den här branschen måste man tillhandahålla rena lokaler, bra utrustning och lära sina medlemmar hur man använder den, plus att alltid bistå med god service. Det verkar till synes ganska lätt. Det svåra ligger i att göra det varenda dag.

Gold 's Gym är beviset för det enorma behovet av välutrustade, seriösa gym. Steget in på börsen är ett faktum och en milstolpe.