B&K - Tidningen - 1997 - Nummer 3 - Halva armar?

Halva armar?

Sidan skapad 2002-03-11
Uppdaterad 2002-03-11

Text: Alan Bergström
Övningar: Arne Persson

Foto: Irvin J Gelb
Ill: Printed with permission by M&F

Från B&K Sports Magazine 3/1997:

Saknas det en kroppsdel mellan biceps och handen?

Underarmen är en liten och därför ofta förbisedd muskelgrupp precis som vaden. Ofta hoppas underarmsträningen över med en motivation som liknar: "Varför tvåla in fötterna? De får ju tvål på sig automatiskt när jag duschar." Men utan bra underarmar är armen inte komplett och symmetriska armar förutsätter att man tränar hela armarna.

Det är sant att underarmarna får viss träning vid alla övningar där man lyfter eller drar, eftersom också fingrarnas muskler ligger i underarmen. Men om man använder dragremmar försvinner mycket av den "automatiska" träningen av underarmarna. Med detta inte sagt att man inte ska använda dragremmar, utan att "tvålteorin" går om intet och att underarmarna ändå bör tränas för sig.

Underarmen består av fem ytliga och tre djupa muskler på "handflatssidan" samt tre ytliga och fem djupa muskler på handryggssidan. Dessutom finns ytterligare tre muskler på underarmens utsida. I underarmen utförs kroppens mest komplexa muskelledsamarbete. Man kan t ex böja och sträcka handleden med raka eller sträckta fingrar. Greppa samtidigt som det är möjligt att vrida och böja handleden i alla riktningar.

Totalt till underarmen kan hela 21 olika muskler räknas varav 11 även räknas till handens muskler. Det är nödvändigt med så många olika muskler för att upprätthålla alla funktioner i underarmen och handen.

Det finns två typer av underarmsproblem. Det ena är att de är svaga, vilket medför att handlederna "viker sig" vid bicepscurl eller triceps push down och följden blir att man inte får ut maximalt av dessa övningar. Det andra är att underarmarna "tar över" bicepsträningen. Hur man än kämpar med olika varianter av bicepscurl lyckas man bara att få en rejäl pump i underarmarna. I båda fallen är det bra att träna dem. Skälet till varför man ska träna dem om de är underutvecklade är självskrivet, men det finns också en vits med att föruttrötta underarmarna innan bicepsträningen för att på så sätt få bättre kontakt med biceps. Tränar man inte underarmar alls, samtidigt som biceps och triceps blir starkare, eller är ojämnt stark i underarmarna ökar dessutom risken att man ådrar sig skador, främst s k tennis- eller golfarmbåge.

Muskelnamn (se illustrationer)

1. Extensor carpi radialis longus (långa radiala handrotssträckaren)
  2. Extensor carpi radialis brevis (korta radiala handrotssträckaren)
  3. Extensor carpi ulnaris (den ulnara handrotssträckaren)
  4. Pronator teres (runda pronatorn)
  5. Pronator quadratus (fyrkantiga pronatormuskeln)
  6. Brachioradialis (arm-strålbensmuskeln*)
  7. Supinator (handens utåtrotator)
  8. Biceps brachii
  9. Extensor carpi radialis longus (långa radiala handrotssträckaren)
  10. Extensor pollicis longus (tummens länga sträckare)
  11. Abductor pollicis longus (tummens länga utåtförare)
  12. Flexor carpi radialis (radiala handrotsböjaren)

* Även en viktig böjarmuskel i armbågsleden. Aktiveras vid omvänd curl.