B&K - Tävling - Johnny Grimståhl

Johnny Grimståhl

Träna på gym kom ut 1992.

Ur förordet till 'Träna på gym'

Johnny Grimståhl är född i Stockholm 1944. Vid sexton års ålder gick han till sjöss och seglade på däck på svenska och norska lastfartyg. På Hawaii kom han för första gången i kontakt med karate på ett handgripligt sätt på en nattklubb, en händelse som skulle komma att helt ändra hans liv. Karate blev nu hans allt överskuggande intresse. 1966 vann han den första karatetävlingen som arrangerades i Sverige.

Efter avlagd sjökaptensexamen i Stockholm 1968 och några år som 2:e styrman i Johnsonlinjen, bosatte han sig i Seattle för att kunna träna karate på heltid på ett av Nordamerikas bästa karateinstitut. Träningen var mycket hård och pågick åtta timmar varje dag utom söndagar.

1970 återvände han till Sverige som en av landets första dan-graderade inom karate och startade Stockholms Karate Kai, en legendarisk klubb som under ett antal år dominerade karatesporten i Sverige. Johnny har svart bälte i två stilar, Shito-ryu och Kyokushinkai och tävlade under fyra år på 70-talet i landslaget. Han är även utbildad domare och tillsammans med Brian Fitkin grundare av tävlingssystemet Clicker fighting, ett poängräkningssystem som nu används i hela Europa och som gett upphov till flera liknande tävlingsformer.

Som ett komplement till karateträningen öppnades ett gym för styrketräning och bodybuilding i samma lokaler på Åsögatan på Söder. Gymverksamheten kom att ta över mer och mer och Swings Träningscenter blev ett av landets största och mest kända träningsinstitut med stora lokaler och många olika aktiviteter.

1983 sålde Johnny sitt träningsinstitut och flyttade till Kanarieöarna med sin spanska hustru Pilar. De driver nu välkända Swings Gym mitt i Las Palmas på den lilla gågatan Sargento Llagas vid Las Canteras-stranden.

Under åren på Kanarieöarna började Johnny träna bodybuilding mer seriöst och även tävla. Han har bl a vunnit tungviktsklassen för seniorer i de kanariska mästerskapen och flera gånger kommit på andra och tredje plats. Han har också under tre år kommit tvåa i sin klass i de spanska mästerskapen.

Johnny har spansk tränar- och domarlicens i bodybuilding. Han har tidigare skrivit två böcker om karate, ett kompendium om bodybuilding och en populär bok om näringslära.

Sidan skapad 2000-11-07 | Senast uppdaterad den 07 november 2000 av