B&K - Artiklar - Alexander Henden - Venice: Bodybuildingens Mecca

Sidan skapad 2002-03-19
Uppdaterad 2002-03-19

Alexander Henden

Nutrition Outlet - Forumet där motionär och elit möts!

Fråga Alexander Henden om träning, kost med mera!

Alexander Hendens hemsida
www.AlexFitness.com

Alexander inne på Gold's Gym 1994.
Alexander Henden från Norge har varit i bodybuildingens Mecca: Venice i Los Angeles. Han berättade i ett brev till redaktionen om sina upplevelser.

Maila eller använd formuläret nedan:

Från B&K Sports Magazine 10/1994:

...Det kom ett brev

Venice står för något speciellt för kroppsbyggare. Ända sedan Muscle Beach-dagarna har det varit vårt "Mecca". Men hur är det nu? Är det verkligen stället där allting sker?

Följ med Alexander Henden till Venice, USA:

"Jag satt på flyget och tänkte tankar som "Tänk om det inte finns något 'Mecca' lägre". Tänk om alla de verkligt stora som Flex, Bannout, Strydom, Ferrigno osv inte längre är där och tränar. Tänk om Venice inte är så häftigt. Är det sol där hela tiden?"

Medan jag lade -20° C och en halvmeter snö bakom mig i Norge, närmade sig planet USA:s västkust.

Efter 10 timmar på flyget och med flygplansmat (ta med dig en påse med egen mat att äta, annars får du en smärtsam upplevelse, det fick jag lära mig) så landar man. Man krånglar sig igenom pass och tull (fyll i papperen korrekt) och sedan kommer man ut i solen och den amerikanska vardagen.

Boardwalken

Efter att ha checkat in på hotellet och bytt om till kortbyxor går man bara längs boardwalken som man har läst så mycket om i allas vår favoritblaska. Här träffar du på V-formade damer och herrar hela tiden, både lokala förmågor och turister som har kommit för att ta en närmare titt på detta "Mecca". Det är här som den så omtalade Apburen, utegymet, ligger och vid sidan av den, en basketplan som man känner igen från otaliga filmer.

Här kryllar det av människor, hundar (alla har en hund eller tre där borta), artister, gatuförsäljare mm. Eller som det stod i en veckotidning precis efter det att jag kommit hem: "Venice är till för dem som vill visa upp något, vare sig det är en brödskiva eller en kropp". Och så är det. Att bli sedd är principen som gäller.

Firehouse

Men vartefter man traskar på och börjar få en lätt kramp i benen, börjar hungern komma. Då är det dags för att slå sig ner på Firehouse Restaurant för att äta. Den ligger på Main Street, strategiskt placerad mellan Gold's och Powerhouse. Alla mat som serveras kan man äta med gott samvete, för det som ställs på bordet har garanterat lågt fettinnehåll. Man kan slappna av med en "Bodybuilders lunch" (rekommenderas) medan Sharon Bruneau sitter ute på terassen och Paul Dillett och Aaron Baker sitter bredvid dig och tuggar i sig kalkonbröst med bakad potatis.

Hit kommer "alla" under dagens lopp.

På det här stället pratas det träning, mat och vem som är i bra form.

Eller som de killar som satt bredvid mig diskuterade: "Hur man utför en bra dubbel bicepsposering á là Arnold". På Firehouse jobbar för övrigt en svensk tjej. Vi provade att på dålig skolengelska fråga om det fanns en telefon och tappade hakan rejält när vi fick svar på skånska!

Firehouse är för övrigt inte det enda stället i Venice där man blir serverad byggarmat. "Fresh to go" heter ett sådant ställe som ligger runt hörnet och du kan också gå till Café Venice som ligger 50 meter från stranden och 150 meter från Apburen. Träna på stranden på morgonen och ät frukost på Café Venice - det är så att man knappt tror att det är sant!

Main Street

När man varit och ätit kan man gå nerför Main Street för att titta i affärerna där man säljer det allra senaste modet i baggy pants, oversized sweatshirts och kosttillskott. Här finns alla märken om kosttillskott och kläder - också sådana man aldrig hört talas om. Samir Bannout har för övrigt en egen butik där han säljer sin klädkollektion LA Cowboy. Han är känd för att vara först ut med det senaste, så om du vill vara riktigt tuff när du kommer hem bör du se till att besöka hans butik.

På Main Street ligger också Arnolds restaurant Shatzi on Main, och där jobbar den största vakt jag någonsin sett, en korean som kallas för Bongo.

Här ligger på en sträcka av 600 meter 3 jättestora hälsostudios: World, Gold's och Powerhouse. Gold's är det största och mest populära. När man tränar här träffar man garanterat på några av de största och bästa inom kroppsbyggning, så för en bortkommen nordbo är det något väldigt speciellt att komma hit och uppleva den speciella stämning som råder. Här lever och tänker man fitness och kroppsbyggning. Det finns knappast någon annan stad i världen med en så stor samling vältränade biceps och pectoralis som bara på dessa tre gym.

Här är alla i bra form och då menar jag bra form, eller som chefredaktören för B&K Sports Magazine (och som jag också träffade på) så fint uttryckte det: "Hemma är man en av de bästa på gymmet, men här är man ju ingenting".

Här tränar alla - både killar och tjejer. Tjejer är det fullt av, så några tendenser till herrklubb som man ibland märker hemma finns inte. Den äldsta medlem som Gold's hade var 71 år gammal (det är något att berätta för farmor). Att man är gammal är ingen ursäkt för att inte träna. På gymmet är det alltid folk tidigt på morgonen och sent på kvällen, det är förresten inne att träna två gånger om dagen.

Det ger en kick!

För en som verkligen älskar vår sport är ett besök till Venice obligatoriskt. Att komma hit och uppleva den speciella atmosfären och stämningen är helt enormt.

Bara det att du står och tränar biceps bredvid Paul Dillett eller att Lou Ferrigno frågar om han få köra emellan då du kör i axelmaskinen - det ger en extra kick. Man klarar alltid några extra repetitioner då.

Har du tänkt resa någonstans på semestern borde du prova på Venice. Det är en spännande och farlig stad att åka till. Har man varit där en gång vill man nämligen tillbaka igen så fort man kan.

Detta är verkligen bodybuildingens Mecca - man känner sig hemma här!